آرشیو خبر

نکاتی در نورپردازی

 

با سلام 

توی این آموزش کوتاه من قصد دارم چند نکته مهم و حیاطی رو در نورپردازی صحنه  هایی رو بهتون بگم که قصد داریم به بیننده القا کنیم که تمام روشنایی از سمت پنجره تامین شده و مواردی که شاید همیشه ما با اون ها برخورد کرده ایم ولی هیچوقت به این دقت نکردید که اگر اینها در کنار هم قرار بگیرند چقدر میتونن برامون مفید باشند

قبل از هر چیزی باید بهتون بگم که این دو  نکته رو همیشه به یاد داشته باشید تا اونجایی که میتونید سعی کنید با کمترین تعداد نور به بهترین جواب برسید و همیشه صحنه هاتون نور دو رنگ داشته باشه حالا گرم و سرد یا سفید و گرم

برای توضیح بهتر بیشتر من یکی از صحنه های خوبه Archinterior Evermotion Vol 30 رو انتخاب کردم، توی این آموزش به مواردی اشاره میکنم که فقط بصورت مستقیم  بروی نور و شدت روشنایی صحنه تاثیر دارن.

 

بخش اول تنظیمات رندر

 

یکی از ایتم هایی که توی این صحنه خیلی حائز اهمیت هستش تنظیمات بخش Color Mapping ، اگر نگاه کنید میبینید که حالت Rainhard و با Burn Value  1 برای صحنه انتخاب کرده ، من به شخصه همیشه از این عدد 1 در قسمت Burn value  فاصله گرفتم بخاطر اینکه کوچکترین خطا باعث میشه که نور صحنه شما بسوزه ، اما توی این صحنه مطمئنا خالق با دونستن این موضوع کنترل استادانه ایی روی شدت نور ها داشته به طوری که هم روشنایی مورد نیازش رو بدست آورده هم از سوختگی جلوگیری کرده و از همه مهمتر جذابیت انرژی نور رو برای خودش نگه داشته درصورتی که وقتی ما عدد Burn value  رو به سمت صفر نزدیک میکنیم انرژی نور کمتر میشه به همون نسبت احتمال سوختگی هم توی صحنه به حداقل میرسه.

 

تنظیمات دوربین 

 

توی بخش دوربین چند نکته ریز وجود داره 

فرق عدد شاتر با Fnumber  ، خیلی ها از من میپرسن که ما صحنه هامون با شاتر روشن کنیم بهتره یا با Fnumber ، دوست خوبم هیچ فرقی وجود نداره تا زمانی که تیک Motion Blur و Depth Of Field زده نشده هر سه پارامتری Speed Shutter, F number,ISO کارشون یکیه یعنی افزایش نور صحنه است.

نکته بعدی، Vignetting  رو همیشه خاموش کنید ، این بعضا باعث میشه شما به خطا فکر کنید نور صحنتون کمه و شما رو مجبور کنه به دنبال راه های افزایش نور باشید .بهتر که Vignetting توی فتوشاپ اضافه کنیم

 

نور

 

همینطور که میبینید نور های  تعداد خیلی کمی دارن و هیچ تنظیمات عجیب غریبی هم ندارن

 

 

 

توی این صحنه برای نور فضای بیرون از Dome Light استفاده کرده و برای اینکه نور بیرون رو به خوبی به داخل هدایت کنه و مشکل نداشتن سایه ها رو جبران کنه از Vray light  توی پنجره استفاده کرده ولی تیک Skylight portal  رو زده ، این تیک هیچ تاثیری روی روشنایی صحنه نداره ولی برای ما سایه اندازی میکنه و مشکل نبود و کم بودن سایه رو حل میکنه 

 

 

 

 

 ابعاد و متراژ صحنه

نکته بسیار مهم که خیلی از ما ها یادمون میره اینکه ابعاد صحنه باید کاملا درسته بشه مثلا ، 3 متر رو حواسمون باشه 300 متر نزنیم ، من یک راه خوب رای خودم دارم همیشه Unite صحنه رو روی سانتیمتر میزارم و هر صحنه ایی رو از هرجایی که بخوام بیارم با یک مکعب مربع 300 سانتیمتری تست میزنم

 

 امید وارم این آموزش ساده و کوتاه کمک خوبی رو به شما در سریعتر به جوب رسیدن نور های صحنتون کنه من که بشخصه خودم این تکنیک که گفته شد رو خیلی دوست دارم.

 

دیدگاه‌ها  

0 #1 بهروز 1394-07-30 15:06
عالی بود خیلی ممنون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

سایتهای مرتبط

UP Studio
استودیو پرزانته معماری
 
 

Pooria Abbasi 
آموزش مدلسازی پارامتریک و احجام پیچیده معماری
 

 

درباره سایت :

سایت حاضر در تلاش است به منظور کمک به افراد علاقمند به شاخه پرزانت حرفه ای معماری تا علاوه بر یادگیری از طریق آموزش های ارائه شده از خبر های مربوطه نیز اگاه شوند.

 

FOLLOW ME

          

S5 Box

Tab 9

dsaaaaaaaaaaaaaaaaa

طراحی سایت طراحی سایت بهینه سازی سایت طراحی اپلیکیشن