مقالات

50 ایده برای طرحی جلد Portfolio معماری

  

 

یکی از مفاهیم کلیدیی پرزانته معماری بحث ارائه آثار میباشد، البته منظور من از ارائه آثار مباحث سه بعدی سازی نیست بلکه مبحث نحوه نمایش آثار است. به شخصه با وجود تمام پیشرفته های تکنولوژی و وجود تبلت ها در ابعاد و اندازه های مختلف، ولی باز هم نسخه چاپی آثار را بیشتر میپسندم حال چه تک عکس چه دفترچه، یک جورایی حس بیشتری را منتقل میکند، بیننده ارتباط خیلی بهتری با آن بر قرار میکند ، نمیدانم چه سری درآن است هرچند که صفحات نمایشگر ها بسیارشفاف تر میباشند و قابلیت های بیشتری هم دارند اما باز هم این نسخه های چاپی آثار هستند که فضای حسی بیشتری را بوجود میآورند.

در این میان طراحی و تهیه یک دفترچه از نقطه صفر آن تا اخرین مرحله که چاپ باشد یک اصول بسیار سنگین گرافیکی را به همراه خود حمل میکند،از نوع جنس کاور دفترچه گرفته تا صفحه بندی، صفحه آرایی آن بسیار مهم است ، نکاتی که متاسفانه خیلی از افراد که Portfolio های شخصی یا شرکتیشان را طراحی و تهیه می کنند به این موضوعات دقت نمیکنند.

اما در بخشی از صحبت هایم گفتم کاور دفترچه مطمنا اولین موضوع است که بیننده را به خود جلب میکند ، در اینجا من 50 نمونه از کاور های Portfolio هایی که بر اساس یک اصول کاملا صحیح طراحی شده اند را برای شما جمع آوری کرده ، اگر دقت کنید طراحی ها حد و مرز ندارند بعضی ها بسیار پر کار و شلوغ و بعضی ها در حد چند کلمه، اما چه چیزی باعث میشود همه این آثار زیبا به نظر برسند؟


اولین نکته رعایت اصول ترکیب بندی و قرار دادن ایتم مناسب در جای مناسب است.

مورد دوم ماهیت و اصالت هر طرح است که با کاربری معماری آن دفترچه کاملا همسو شده است

و مورد سوم انتخاب فونت است.

به این شکل میتوانم بگویم طراحی جلد سه اصل را مهم دنبال میکند.

رنگ و فونت و فرم 

 

 

مسئله دیگر :

اصل سفید خوانی است ،در طراحی، حجم سفید خوانی باید مشخص شود. سفیدخوانی ضریبی از کل صفحه است. در گذشته درصد سفیدخوانی را به صورت چشمی و با حدس و گمان تعیین می‌کردیم. اما این درصد از قانون ضریب پیروی می‌کند. مثلاً سفیدخوانی کنار صفحه یک هفتم کل ستون‌های مطالب صفحه است. گاهی این مقدار به دو هفتم یا کمتر و بیشتر می‌رسد.

 

 

چند نکته بسیار مهم در مورد خوانش نوشتار شما بروی جلد دفترچه :

1- خواندن ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک برای مخاطب آسان تر از خواندن حروف صرفا بزرگ میباشد.

2- خواندن خطوط طولانی، نوشته ها، چشم را خسته می کند.

3- فضای نوشتاری که راست چین یا چپ چین بوده آسان تر از نوشته ای خوانده می شود که وسط چین باشد.

4- نوشته سفید روی زمینه سیاه سخت تر خوانده می شود، همچنین نوشتار رنگی، به ویژه روشن به سختی خوانده می شود.

5- حروف توپر، فشرده، یا ایتالیک برای بخش های مهم آورده می شود، چرا که آن ها چشم را خسته می کند.

6- فضای نوشتاری خلوت معمولا بهتر از فضای نوشتاری شلوغ خوانده می شود.

 منبع:سفید خوانی ، هنر های تجسمی

در این قسمت من 50 نمونه هایی خوبی که میتوانید بخاطر اصول کاملا درستشان از آنها الهام بگیرید برای شما آورده ام:

در صورت نیاز به دیدن عکس ها با کیفیت اصلی بروی آنها کلیک کنید.

           

        

         

         

        

        

        

        

        

 

 


        

 

 

  

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

سایتهای مرتبط

UP Studio
استودیو پرزانته معماری
 
 

Pooria Abbasi 
آموزش مدلسازی پارامتریک و احجام پیچیده معماری
 

 

درباره سایت :

سایت حاضر در تلاش است به منظور کمک به افراد علاقمند به شاخه پرزانت حرفه ای معماری تا علاوه بر یادگیری از طریق آموزش های ارائه شده از خبر های مربوطه نیز اگاه شوند.

 

FOLLOW ME

          

S5 Box

Tab 9

dsaaaaaaaaaaaaaaaaa

طراحی سایت طراحی سایت بهینه سازی سایت طراحی اپلیکیشن