مقالات

اصول طراحی معماری در 3D

با سلام خدمت همه دوستان عزیز خودم .
در این مقاله آموزشی تصمیم ندارم Making Of کاری رو توضیح بدم بلکه در نظر دارم پایه و اصول یک معماری سه بعدی (arch Visualization) خوب رو توضیح بدم و همچنین اشتباهات فاحش و مکرری که باعث میشه کار شما به طوری کاملا آشکارا زیر سئوال برود و در اصطلاح بمیرد که این اتفاق تاثیر بدی روی کارنامه کاری شما میگذارد. در بخش اول این مقاله اصول رو توضیح میدهم و در بخش دوم چند کار خوب و بد رو آنالیز میکنم و در بخش آخر هم شروع میکنم به اصلاح کار های ضعیف

من سعی دارم در این مقاله اگر مطلبی رو عنوان میکنم مستند باشه تا برای دوستان عزیزم سوء تفاهمی پیش نیاد .قسمتی از این مقاله به زبان روسی بوده که توسط دوست عزیزم آقای Stanislav Orekhov (http://d-e-s-i-g-n.ru/design_for_viz_rus.htm )نوشته شده و بعد از کسب اجازه از ایشون هم برای ترجمه و هم برای برداشت آزادانه تصمیم گرفتم مقاله ایشون رو با تجربیات و آموخته های خودم ادغام کنم و در اختیار شما دوستان عزیز خودم قرار بدم.

با پیشرفت دنیای CG در بخش موتور رندر چندین سالی هست که موتور رندر Vrayبه بازار آمده که در بخش معماری به عنوان یک انقلاب در تصویر سازی از آن اسم برده میشود اما بعد از ورود Vray مسائل و چالش های بیشتری در سر راه مصرف کنندگان قرار گرفت که شاید در دیگر موتور رندر به این شدت نبوده.مسائلی که از لحاظ اهمیت نسبت به نور و رندر و متریال در درجه بالاتری قرار میگیرد اما تمامیه این موارد را هم در بر میگیرد.اما این مسئله چیست که از نور و رندرو و متریال بالاتر است ؟؟!!

زیبایی شناسی در معماری


مطمئنا خیلی وقتها برایتان پیش آمده که تنظیمات نور و رندر یک کار را در یک Making of دیده اید و دقیا همون تنظیمات را برای خودتان هم استفاده کردید اما اون چیزی نشد که در آن کار دیده بودید,چرا ؟! به این خاطر که آن کار اصول زیبا شناسی رو رعایت کرده اما ما این کارو نکردیم.
در اینجا کمی مسئله زیبا شناسی در معماری رو بیشتر بازش میکنم و بعد یک مثالی که از کار های خودم (البته کمی قدیمی) هست رو برایتان میاورم که این داستان بیشتر قابل لمس باشد.
زیبا شناسی یعنی همنشینی رنگها با هم ,در چه کار هایی از چه هارمونی رنگی استفاده کنیم کدام هارمونی رنگ بهتر و جذاب تر است ,بطور مثال برای اتاق کودک چه هارمونی استفاده کنیم برای آشپزخانه و ...
نوع مبلمان کلاسیک باشید یا مدرن ( در ادامه مفصل توضیح داده میشود در باره این مورد)در طراحی کلاسیک چه رنگ بندی استفاده میشود در مدرن چه رنگ بندی؟
آرایش فضا با نورهایی که در اختیار داریم و چگونه از این نورها استفاده کنیم که فضایمان جذاب تر بنظر برسند.
دوستان عزیز و خوبم این را در نظر داشته باشید که خوب شدن یک کار فقط 40% به تنظیمات رندر بستگی دارد خودتان را درگیر تنظیمات رندر نکنید بارها و بارها شده که عزیزانی از من پرسیده اند که ما چه تنظیمات رندری استفاده کنیم که کارمان واقعی بشود ؟؟جواب من به این عزیزان همیشه این بوده: واقعی شدن یک کار هیچ ارتباطی با تنظیمات رندر ندارد بلکه همه چیز بستگی به شناخت و دانش شما از زیبا شناسی در معماری دارد اینکه چه رنگ بندی استفاده کنیم چگونه نور پردازی کنیم و در کجاها از چه نوع شیدرهایی استفاده کنیم و من کمی پا فراتر میگزارم و میگویم که از چه مبلمانی استفاده کنیم و چه کمپوزیسیونی داشته باشیم که در ادامه تمامی این موارد رو مفصل توضیح میدهم.
عزیزان خوب خودم اگر به دنبال این هستید که Vray را آموزش ببینید مطمئن باشید که مدرس شما در کنار توضیحات گزینه های این موتور رندر اصولی که در بالا عنوان کرده ام را به شما یاد میدهند. دوستان عزیزم اینکه میگویند کل Vray به یک تیک بستگی دارد اگر شما آن تیک رو بزنید کارتان از این رو به آن رو میشود کذب محض است و اصلا چنین چیزی وجود نداره در چند سطر بالاتر گفتم که فقط 40% و این 40% رو شما میتونید با دیدن چندین Making of بدستش بیارید.
بگذارید با یک مثال مطلب رو عنوان کنم.این یکی از کار های قدیمی خودم است که برای یک کمپانی مبل سازی انجام شد داستان از این قرار بود که من مبلمان ها رو مدل کنم و بعد یک فضایی طراحی کنم و این مبلمان را در آن بگذارم این مبل در سه رنگ سیاه ,سفید و قهوه ایی تولید میشود حالا با این اطلاعاتی که دادم شروع به طراحی کردم. در هر دو این تصاویر تنظیمات رندر ثابت است.

 


دقت کنید که در تصویر اول من زیباشناسی در معماری را رعایت نکردم ولی در تصویر دوم با در نظر گرفتن اصول زیبا شناسی در معماری طراحی کردم.و حالا قضاوت با شما کدام یک بهتر و جذاب تر بنظر میرسد؟!
بعد از اینکه اصول زیبا شناسی در معماری را یاد گرفتیم حالا باید اصول نورپردازی خوب رو یادبگیرید شیدر پردازی خوب رو یاد بگیرید وقتی تمامی این موارد در کنار هم قرار بگیرند کار شما کار خوبی میشود.اگر دقت کرده باشید تا این جا من به دفعات از کلمه اصول استفاده کردم پس Vray و انجام دادن یک کار خوب در Vray زدن چند تیک در تنظیمات رندر نیست اصول است و حالا میگویم نه تنها در VRay بلکه در تمامی موتور رندرهای موجود از Mental Ray گرفته تا غیره و غیره همه و همه 100% به این اصول وابسته هستند و تنها در مورد Vray صدق نمیکند.
اما من گقتم نور و شیدر پس بگذارید کمی در مورد این دو مورد توضیح بدم و چند کتاب و مثال رو هم به همراه آن عنوان کنم.


نور:
ما به عنوان یک 3D کار باید شناخت کاملی از نور در محیط اطرافمان داشته باشیم و باید منطق نور پردازی را در کارهایمان رعایت کنیم,اولین خطای فاحشی که در یک کار که از لحاظ نور پردازی میتوان دید, تخت بودن نور پردازی آن فضاست پس نیاز به کمی مطالعه داریم و من چندین راه و یک کتاب بسیار خوب را پیشنهاد میکنم:
1-کتاب Digital Lighting And Rendering ویراش دوم نوشته Birn Jeremy.
2-عکاسی معماری
3-دیدن کار های خوب,این رو یادتون باشه که همیشه کار خوب ببینید وقتی که شما کار خوب زیاد میبینید چشمتان عادت میکند به کارهای خوب و ایراد هایتان را بهتر میتوانید تشخیص بدید.


شیدر:
بعد از نور شیدرها نقش بسیار زیادی در خوب شدن یا به قولی واقعه ایی شدن یک کار بازی میکنند و شیدرها هم دقیقا مثل نورها باید شناخت 100% از جسمی که تصمیم دارید برای آن یک شیدر بسازید داشته باشیم.در کمپانی های بزرگی همچون Pixar یک بخش مستقل وجود دارد که کار هنرمندان در این بخش فقط و فقط درست کردن شیدر است.
بگذارید دو مثال برای شما بیاورم:
مثال اول یکی ار محصولات کمپانی Evermotion با نام Archmodel 76که در ان غذاها رو مدل سازی کردن در این محصول شیدر پردازی به اوج خودش رسیده و این رندر نیست که این مواد رو واقعی جلوه میدهد این شیدر ها هستن.

 

 

2-و همچنین اهمیت شیدر در انیمیشن هایی همچون موش سر آشپز محصول کمپانی Pixar که پیشنهاد میکنم این مقاله رو که در باره شیدر پردازی در همین انیمیشن هست رو بخونید. https://renderman.pixar.com/products/whats_renderman/showcase_ratatouille.html

اما حالا در مورد مشکلات در طراحی صحبت میکنم
اول اینکه در مورد طراحی و مخصوصا طراحی داخلی بهتر است طراحان به جای اینکه خود هم طراحی کنند هم 3D یک 3D کار خوب رو استخدام کنند و خود فقط به طراحی به پردازند,چرا ؟؟!! به این خاطر که مثلا وقتی یک ماهی که در یک آکواریوم شنا میکند نمی تواند یک تصویر درست را از دنیای بیرون ببینید و یا اینگونه عنوان کنم چشمان و ذهن طراح آنقدر به فضایی که در حال طراحی کردنش است عادت میکند که دیگر نمیتواند ایرادها و اشکالاتش را درک کند و ببیند و راه و چاره این است که به افراد خارج از گود متوسل شود.
بارها اتفاق افتاده که طراحی هایی مببینم و با مشکلات و سئوالات زیادی مواجه میشوم که در طرح های طراحان آن فضا وجود دارد.اغلب اتفاق می افتد که افراد توانایی هایی در زمینه هایی همچون مدل سازی , نورپردازی دارند اما اکثر صحنه هایی که بدست میآورند حتی از پیشه پا افتاده ترین اصول زیبا شناسی در معماری هم بی بهره است.

گاهی اوقات با چنین صحنه هایی مواجه میشویم:


در این کار اصلا در نظر گرفته نشده که نور کجا قرار بگیره و متریال ها چگونه تنظیم بشوند پس مطمئنا نمیتواند یک کار خوبی باشه و شاید خیلی خنده دار باشه که ما حتی بخواهیم در باره ما بقیه مشکلات این کار صحبت کنیم.پس این کار به طور کامل آفسایده.

اما چه خطا های دیگری وجود دارد؟؟
خطا هایی که در زمان چیدن عناصر پر کننده فضا مثل مبلمان ,تلوزیون ,میز و ... بوجود میاد که یا ناشی از کمبود جزئیات است یا ناشی از استفاده بیش از اندازه از جزئیات.در واقع استفاده از هرگونه جزئیاتی در فضا و نحوه چیدمان آن جزئیات میتواند هم نشان از حرفه ای بودن شما باشد هم نشان از کمبود آگاهی و آماتور بودن شما باشد.

 

 

 


اجازه بدید یکسری مثال هارو آنالیز کنیم : 


این کار در حالی که رندر خوبی داره اما شما مشکلاتی رو هم میتوانید در اون پیدا کنید,از جمله:
1-یک تلوزیون بسیار کوچک در یک قفسه که کاملا مبهم پنهان شده.
2-مکانی غیر متعارف و نه چندان راحت که افراد را مجبور میکند به همراه همسرشان (یا اعضای خانواده) پشت به یک دیوار بنشینند که شاید در آن طرف دیوار در ورودی باشد بدون هیچ گونه احساس امنیتی.
3-کمبود قرنیز و استفاده از عکس های کوچک در سمت چپ صحنه و صیقلی بودن بیش از اندازه کف کار که یک نور بسیار شدیدی رو بوجود آورده و همچنین کمبود پرده,استفاده از پروفیل های متعدد و تکرار بیش از اندازه آنها و خطا های دیگر.
4-استفاده از یک سکوی سه پله ایی در میان یک فضای خیلی بزرگ بدون در نظر گرفتن هر گونه ستونی که کاملا نابخردانه و غیر متعلرف هست و امتداد بیش از اندازه خطوط پله ها در این فضای بزرگ از لحاظ بصری یک حس خسته کننده بوجود می آورد.
چشم انسان اللخصوص چشم طراحان تناسب گرا و فرم گراست.
هر چیزی که استفاده میشود هم از لحاظ تناسباتی و هم از لحاظ زیبا شناسی باید مورد قبول حس درک زیباشناسی هر فرد قرار بگیرد و تنها این نوع از داخلی ها هستند که توجه افراد به خود جلب میکنند و راحت تر فروش میروند.حتی ممکنه شما نور و متریال هاتون رو تنظیم کنید رنگ های کلی فضاتون رو هم ست کنید اما با این اوصاف اگر باز هم چیدمان فضایی خوب نداشته باشید باز هم کار زیبایی نخواهید داشت.
اگر میخواهید به عنوان یک طراح عمل کنید پس باید مطالعه زیادی داشته باشد تا بفهمید که چطور براحتی کار کنید و همینطور بفهمید که چطور باید طراحی کنید و همینطور اینکه بفهمید که چه چیزهایی رو نباید از دستتان در برود در طراحی.
اگر طبیعت را در کار های 3D خودوارد نکنیم  نمیتوانیم  یک تصویر نزدیک به واقعیت خلق کنیم حتی اگر نور و متریال با کیفیتی داشته باشیم .

آنالیز پروژه هایی که طراحان آن بدون هیچ گونه دانش اولیه آن را طراحی کردن.

مشکلات :

یک ترکیب بسیار فقیر از مبلمان های مدرن و صندلی های کلاسیک با پایه های بسیار باریک,نبود پرده,قاب های پنجره با ابعاد و فرم های متفاوت و نصب تزئینات افریقایی بروی دیوار.

چطور تشخیص بدهیم یک طراحی خوب از بد ؟!
برای یک Visualizer که خودش در گود است تقریبا غیر ممکن است ,مثل یک ماهی که در یک آکواریوم شنا میکند و نمی تواند ببیند یک تصویر درست از دینا را.اما این هم راه و چاره ایی دارد و ان هم متوصل شدن افرادی که خارج از گود هستند.
من توضیح میدهم بوسیله یک مثال:
من این مثال را خودم ابرای خودم اجرا کردم:
شما هم میتوانید برای خودتان اجرا کنید.من به شما 3 ویرایش متفاوت از یک طراحی در اختیار شما قرار میدهم.
با درنظر گرفتن احساستان تصمیم بگیرید که کدام ویرایش را بیشتر می پسندید و چرا ؟
این یک امتحان بسیار خوب است برای تشخیص کار های خوب از بد و فهمیدن اینکه چه دلایلی وجود داره که یک کار بد میشود و بعد از دیدن تمامی ویرایش ها به سوالات که مطرح کردم از خودتان بپرسید و جواب بدهید.
خوب حالا شروع میکنیم,کدام یک از این 3 ویرایش را دوست دارید؟؟


ویرایش اول :


ویرایش دوم :

 

ویرایش سوم:

 

اما سوالات :
1-در آن ویرایش هایی که به آن علاقه ندارید چه مشکلاتی وجود دارد ؟
2-کدام یک از ویرایش هارو دوست دارید و چرا ؟
3-کدام یک از ویرایش ها در درجه دوم قرار میدهید و چرا ؟
4-چه مورد خوب و بدی وجود دارد که در تمامی ویرایش ها تکرار شده؟؟
و همچنین شما هم میتوانید سئوالاتی را برای خودتان ترتیب بدهید و از خودتان بپرسید.
و ...
اگر شما فکر میکنید که تمامی آپشن ها تقریبا هم با هم یکسان هستند پس شما مثل همان ماهی هستید که در آکواریوم ( فقط در یک ویرایش) به طور مثال شما نمیتوانید خوب بود و یا بد بودن یک تصویر را تشخیص بدهید دقیق همین اتفاقی که برای من افتاد پس من تصمیم گرفتم که 3 ویرایش متفاوت از این تصویر را بسازم.این بود یکی از اولین پروژه های من بود,من با این کار خودم به خودم یاد دادم که چطور طراحی کنم به این خاطر که من در آن زمان توانایی این رو نداشتم که مشکلات کارم را متوجه بشوم.

حالا بیاید که کار خوب را آنالیز کنیم.
در این کار فقط با تغییر جزیی چند پارامتر به یک کار کامل و عالی میرسیم.
1-اتصال شکاف بروی سقف بهتر بود که با یک نوار باریک تر پوشیده بشود.این چنین گچبری به همراه نورپردازی-خیلی خوب نیست.
2-در جلوی در کمد دیواری قرنیز ادامه پیدا کرده که بهتر است پاک شود.
3-نوع پروفیل بهتر است عوض شود
4-برای راهرو یک لامپ جفتی 2-1 (همین مدل لامپی که در صحنه میبینید) کافیست و برای هر طرف از تخت هم یک جفت کافیست یک جفت در سمت چپ سقف یک جفت در سمت راست.و همچنین در این صحنه میزان روشنایی لامپ ها به یک مقدار نیست که نیاز به اصلاح دارد.
5-عرض در هست کمی زیاد در حالی که بعضا عرض در ها در این موارد کم میباشد اگر 5 سانتیمتری که در کنار هر ضلع در گذاشته شده برداشته شود بهتر است.
6-بهتر بود یک فریم قهوهایی رنگ به دور درکمد دیواری کشیده شود و یا اینکه در داخل تر بنشیند و یک اختلاف سطح جزئی نسبت به دیوار داشته باشد.
7-بهتر بود که در پشت تخت این پنلی که گذاشته شده یک درزی بین مرز و سقف و چوب داشته باشد که بهتر حس شود .
8-بهتر بود نوع تایل بندی و اندازه های تایل های آینه بالای تخت با اندازه تایل های تخت یکی میبود.
من دیگر عناصر فضا رو دوست دارم,فضایی نرم و دلنشین.

 

 

 

در این قسمت خطاهای ابتدایی که در زمان درست کردن یک فضای داخلی پیش آمده را به شما نشان میدهم.
اولین خطا که جزو بیشترین خطاهای طراحی محسوب میشوند- دکور بیش از حد
خطا ها :تکسچرها و جزئیات زیاد به همراه تنوع سبک.
چشم نمیتواند روی هیچ چیزی توقف کند.باز شو های این اتاق ها بسیار کوچک است.در هم ریختگی قفسه ها و استفاده از قفسه های غیر ضروری.

 

 

 

مورد دوم :استفاده اشتباه از عناصر ساختاری و تزئینی

چراغ های نور,پای ستون ها,ستون ها وسر ستون ها ,قرنیز ها, قاب ها
درست که تمامی این المان ها باید در این فضا باشد ولی باید تناسبات شان رعایت شود .
اگر میخواهید مبلمان ها و دکوراتیو های کلاسیک و مردن را در کنار هم بچینید باید توانایی این رو داشته باشید که طوری این المان هارو در کنار هم قرار بدهید که همدیگر را جذب کنند نه دفع

 

نشیمن :
در این فضا همه چیز خوب است اما مطمئنا ما میتوانیم به کمی تغییر رنگ فضا را جذاب تر کنیم


قبل :

 

بعد :

 

هال:
هیچگونه مبلمانی در ین فضا وجود ندارد پس بیاید و حجم ها را آنالیز کنیم.
1-پایه ستون های سمت چپ صحنه گمشده اند
2-چنین کنتراست رنگی در مورد سبک کلاسیک زیاد مرسوم نیست بهتر بود که گچبری سقف همرنگ دیواره ها باشد.


مورد سوم:
استفاده نادرست نا رنگ ها:
نباشد رنگ های زیادی در یک فضا استفاده بشود و رنگ ها با عملکرد فضا باید همخوانی داشته باشد.
برای مثال به این اتاق خواب نگاه کنید,اتاق خواب همیشه یک فضای آرامش بخش است در صورتی که در این کار رنگهای استفاده شده هیچ همخوانی با یک فضای خواب ندارد و خیلی پر تنش است.

 

هال:3رنگ در طراحی داخلی این فضا استفاده شده که غیر قابل قبول است.

مورد چهارم:
جلوه های بصری و روانشناسی ادراک
برای مثال یک پرده باید به طور کامل کشیده شود یعنی به این معنا که باید از قبل از پنجره باید شروع شود بطوری که نتوان اتصال دیوار و پنجره را دید.


مورد 5:ساخت وساز های نامناسب فضا و مبلمان های آن
این را همیشه در نظر داشته باشید سبک ها را یا با هم مخلوط نکنید یا اگر این کا را کردید توانایی در حل آنرا داشته باشید.مطمئن باشید اگر المان های سبک هایتان به صورت نا مناسبی در کنار هم قرار گرفت نور پردازی شما هرچقدر هم خوب باشد نمیتواند این مشکل را پوشش دهد.

و این مشکل را در این layout بخوبی میتوان دید

مورد 6:نداشتن اطلاعات از اندازه واقعی مبلمان ها در معماری.
در این زمین یک کتاب خوب وجود دارد به نام نویفرت که به شما در این زمینه خیلی کمک میکند. 
حتی اگر شما تمامی این خطاهایی که تا الان گفته شد را رعایت کنید و انجام ندهید اما اطلاعات درستی از اندازه مبلمان و وسایل یک خانه نداشته باید باز هم کارتان زیر سئوال میرود.
مثال:


چهل چراغ و مبلمان ها برای یک چنین فضایی خیلی کوچک است و ارتفتع نرده ها در پلکان بالا کم است.

 

مورد 7: مخلوطی از سبک های نامتناقض
بله,امکان دارد شما یک لوستر را در یک فضای مدرن استفاده کنید اما در نظر داشته باشد که آنها حتم با هم همخوانی داشته باشند.بسیاری موارد در رندر ها و مدل ها افراد به یک چنین مواردی دقت نمیکنند.و یا اینکه آنها این مشکل را میبینند ولی نمیدانند که چگونه آن را حل کنند.جای تعجب ندارد زیرا در این موارد با یک تجربه گسترده داشته باشیم و بهتر از آن اینکه در زمینه طراحی آموزش دیده باشیم تا بتوانیم از حل یک چنین مشکلات براییم.
مثال :
1-فرم کلاسیک پرده
2-اثاثیه و لوازم خانگی عجیب و غریب,مبلمان 8 نفره؟؟!!
3-گچبری زیر سقف
4-نصب تلویزیون مدرن
5-فرش کلاسیک
6-آشوب رنگها
هیچ وقت تمامی این المان ها نمیتواند در داخل یک فضا بخوبی کار کند.



حالا بیایید فضا را هم از لحاظ مبلمان و هم از لحاظ نور پردازی اصلاح کنیم

و دیگر اشتباهات به صورت خلاصه:
1-استفاده از منابع نور غیر طبیعی در یک فضا و ظرفیت یک فضا برای قبول کردن تعداد این منابع
2-نمونه مدل های IKEA و Evermotion و استفاده همزمان مدلهای بسیار زیاد در یک فضا
3-تعدد در استفاده از آویز های سقفی در یک فضا همچون :خطوط منحنی,مجموعه از گچبری سقف,آویز های با چندین شکل و اندازه مختلف
4-چهل چراغ ها,انداره آنها و محل نصب شان
5-مدل ها و نا همخوان بودن قرنیز ها در یک فضا
6-همچنین چیز های کوچک در آشپزخانه
و بسیاری از موارد دیگر
در پایان من یکسری از Arch visualization ها قبل و بعد از اصلاح برایتان ارائه میدهم .


قبل:

بعد:

 

قبل:

بعد:

 

قبل:

بعد:

 

قبل:

بعد:

 


شما چی فکر میکند درباره مثال ها و اصلاحات هر یک از این مثال ها؟
چرا تصویر اصلاح شده خیلی بهتر بود ؟
خوشحال میشم که نظرات شما را هم بدونم.
با امید به اینکه این مقاله برایتان مفید باشد.

دیدگاه‌ها  

0 #6 محمد رضا مهرنیا 1394-08-21 09:47
س : خیلی اقای پاینده باشی
نقل قول کردن
0 #5 محمد رضا مهرنیا 1394-08-21 09:44
س واقعا عالی بود دستت درد نکنه پاینده باشی خیلی اقایی .
نقل قول کردن
0 #4 محمد 1394-05-09 15:35
سلام.معمار جان .واقعا خيلي ممنون اين بهترين اطلاعاتي بود كه ديدم واقعا كاش همه مثل شما بودن
نقل قول کردن
+2 #3 آتنا کارگران 1394-04-30 06:50
خیلی خوب بود استاد عزیز ممنون
نقل قول کردن
+4 #2 amin 1394-04-29 15:41
اقا میلاد اولا واقعا خیلی لطف بزرگی کردی به بچه هایی مثل من ک تازه دارن 3d رو شروع میکنن. بعدشم من تا الان همچین اموزش کاربردی ای ندیدم. همیشه تو سایتا دنبال اموزش طراحی میگشتم ولی این اولین باره که همچین اموزش توپی رو دیدم. واقعا عالی بود. مثال ها هم خیلی عالی بود و تصویر های اصلاح شده به خاطر این خیلی بهتر بود که متریال ها چیدمان مبلمان و رنگ ها با هم تناسب داشت. مرسی عالیییییییییی بود. ;-) ;-)
نقل قول کردن
+2 #1 mohammad 1394-04-29 14:15
ﺳﻼﻡ اﺳﺘﺎﺩ
ﺧﻴﻠﻲ ﺩﻭﺳﺖ ﺩاﺭﻡ
ﺧﺴﺘﻪ ﻧﺒﺎﺷﻲ
ﻣﻔﻴﺪ ﺑﻮﺩ ﺧﻴﻠﻲ
اﮔﻪ ﻣﻴﺸﺪ ﻓﺎﻳﻞ ﭘﻲ ﺩﻱ اﻑ ﺑﻔﺮﺳﺘﻴﺪ ﺧﻴﻠﻲ ﺧﻮﺏ ﻣﻴﺸﻪ
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

سایتهای مرتبط

UP Studio
استودیو پرزانته معماری
 
 

Pooria Abbasi 
آموزش مدلسازی پارامتریک و احجام پیچیده معماری
 

 

درباره سایت :

سایت حاضر در تلاش است به منظور کمک به افراد علاقمند به شاخه پرزانت حرفه ای معماری تا علاوه بر یادگیری از طریق آموزش های ارائه شده از خبر های مربوطه نیز اگاه شوند.

 

FOLLOW ME

          

S5 Box

Tab 9

dsaaaaaaaaaaaaaaaaa

طراحی سایت طراحی سایت بهینه سازی سایت طراحی اپلیکیشن